Валута:
  • TRY
  • RSD
  • UAH
Добре дошли в нашия магазин!

Количка

0 артикула

маршрути

български планини

хижи

Харесайте ни!

Четири дни с колела през Странджа

Дата: 20 Окт 2008

strandza1Всеки си има любима планина.

Някои не могат без Родопите, за други пък няма нищо по-познато от рилските или пиринските пътеки. От известно време планината, която ме вълнува най-много е Странджа. Може би, защото е най-непозната, или пък най-далечна от хорския поглед. В нея няма маршрути,  дори няма върхове за покоряване....но има някакъв дух. Най-тракийската планина. Планината, която хилядолетия е била на един ден с кон от столицата на Византия, а след това и на Османската империя, а е остаnала най-затънтеното място в двете империи. Дали пък сега не е най-затънтеното място в Европейския съюз!...Защо ли?

Обикалям пътеките й вече за пети път. Много хора като покорят някой връх, повече не се завръщат на него, но не е така с планината. ТЯ Е РАЗЛИЧНА И ПРЕЗ ПРОЛЕТТА, И ПРЕЗ ЕСЕНТА , И ПРЕЗ ЗИМАТА, И ЛЯТОТО. различна е дори и през дванедесетте месеца.

Ден първи.
 Идеята тази година беше да започнем от Голямо Буково с неговия манастир.
 Ето тук разтоварихме колелата и поехме /малко преди манастира/:

Голямобуковският манастир е единственият действащ манастир на територията на Странджа. Това се дължи най-вече на упоритостта и вярата на Йеромонах Евтимий.
  Началото на манастира датира в далечния 12 век. Възстановен е през средата на 19 век, още по турско робство. Аязмената вода е лековита, за това и обителта се нарича "Живоприемний източник".

Смята се, че икона с Христос, изобразен върху ракета, има само в църквата на с.Добърско, но аз снимах още една такава икона, намираща се тук:

Пред църквата има чешмичка, от която тече аязмената вода, която извира зад олтара й:

Това е полусрутения метох, който по времето на социализма е бил овчарник:

Нова сграда в двора на манастира:

Отецът ни свари кафе и ни разказа за историята на манастира и за сегашните му "борби" със съвременните фарисеи:

След манастира продължихме велопохода. След село Тракийци навлязохме в Резерват Странджа. Пътят преди с.Тракийци:

Следващото село е Близнак. И то като всички други странджански села си има легенда / прочетох я в сайта:www.strandja.hit.bg/.
  Някога се е наричало КАРАЕВРЕН /Черен змей/. В началото на 19 век много паши- одринския, видинския и други- се опълчили срещу централната власт на султана. В Караеврен управлявал  Юмер Драза който жестоко подтискал местното българско население. Отгоре на всичко в района върлували и кърджалийски орди под общата команда на кърджалийския водач Кара Фейзи. В тях влизали и дружините на Индже, Кара Кольо, Добри войвода, Вълчан, Моню войвода и други.
Всичко това породило идеята за организиран бунт не само срещу спахията и кърджалиите, но и срещу турската власт в Хасекията.За организатор е сочен факийския войник Вълко Бинбелов. Той решил да привлече на своя страна българските кърджалии споменати по-горе и използвайки слабостта на централната власт с тяхна помощ да създаде независима държава по примера на Кара Георги в Сърбия. Проведена била среща с тях и те възприели идеята. За успеха на начинанието обаче било решено да се направи възможното, за да се предизвика конфликт между Кара Фейзи и Юмер Драза и когато взаимно изтощят силите си, българските войводи да се обърнат срещу тях. Междувременно Вълко Бинбелов убедил Драза, че го грози опасност от страна на кърджалиите и го посъветвал да построи феодална кула в Караеврен, където да може да се укрие при евентуално нападение. От своя страна Кара Кольо убил двама субаши- роднини на Кара Феиз и захвърлил труповете им в именията на Драза, а Моню войвода- петима татарски султани, роднини на Драза за което приписал вината на Кара Фейзи. Отношенията между Кара Фейзи и Юмер Драза се обтегнали. Кърджалийският главатар предявил ултимативно искане за откуп към Драза.
Вълко Бинбелов съветвал Драза да не отстъпва пред кърджалиите и да не дава никакво обезщетение за убитите субаши. Последният това и направил. Но същевременно се усъмнил, че готвеното нападение има не толкова разбойнически, колкото политически характер и поискал помощ от редовна войска: Междувременно настъпил уговореният момент. Кара Фейзи решил да изпълни заканата си:
 На 21 юли 1810 г. заговорниците нападнали Караеврен. За да всее по- голяма суматоха Вълко Бинбелов наредил да се запали кулата на Драза. В нея се били укрили жената и дъщерите на управника както и много други жени и деца. Всички изгорели в пожара- числото на жертвите било между 500 и 600. От кулата останали само отломки. Пламъците унищожили и богатствата на Юмер Драза. Планът предвиждал веднага след елиминирането на Драза, българските войводи начело с Индже да нападнат Кара Фейзи. Това обаче не се случило. Причините не са известни - може би нерешителност от страна на Индже в решаващия момент. Според други сведения, в селото пристигнала редовна турска войска която предотвратила разрастване на бунта.
  След тези събития заговорниците се пръснали на различни страни, а опожаряването на кулата на Юмер Драза останало в историята под името Караевренската катастрофа.
  Не можахме да намерим кулата. В селото всички знаеха за нея, но ни казаха, че са останали само няколко камъка  и са в частен двор, но никой няма да ни го отвори. Жалко!

Това са първите къщи от селото при влизането от село Тракийци с типичен странджански пейзаж:
  Пред кметството:

След още 5 километра, по асфалтов път, се стига до следващото село- Евренозово, и то си има легенда. Името му произлиза от турската дума еврен, което означава змей, тоест превежда се като Змеево.

В района му има няколко долмена и римска могила, но на мен голямо впечатление ми направи една двуетажна сграда в центъра /навярно бившето ТКЗС/.  На нея с големи бели букви беше написано:
 "ДА ПРЕБЪДНЕ НАВЕКИ БЪЛГАРО-СЪВЕТСКАТА ДРУЖБА." Бих добавил:АМИН!

От Евренозово трябваше да достигнем до село Младежко. Всички, които питахме ни съветваха да минем през Звездец и оттам по асфалта до Младежко, само че така ставаха 22 километра, а на GPS-картата излизаше, че по правата е не повече от 2 километра. Питахме един овчар, който ни показа пряката пътеката. Трябваше за половин час да минем през рибарник, 2 пъти да прецопаме една река и да се промушваме през едни големи камъни, които впоследствие се оказаха останки от най-голямата странджанска крепост. Бързахме, защото ако се стъмни в планината, особено в Странджа, е равносилно на 5-часово лутане.
Слънцето се скри, когато достигнахме река Младежка, където направихме първия бивак.

Ден втори.
  Вечерта беше хладна/17.10/. На сутринта закусихме и се приготвихме за следващите странджански срещи.
Ако не сте ходили в село Младежко, препоръчвам ви го. Прилича на малко курортно селище

разположено до изворите на едноименната река /проридна забележителност/. Има хубави поляни, само за пикник.
Вода в изобилие.

Има почивна база на летище "Бургас", но бунгалата не работеха:

Има ли нещо по-красиво от есента?

Природната забележителност "Изворите на Младежка" се намират на около 500 метра от края на селото, но до тях може да се стигне само пеш. Минава се през  каменна долина като по реката се редуват ту дълбоки вирове, където може да се изкъпите, ту речни бързеи. Старото й име е Карамлък, което се превежда като Тъмната река. И наистина така е, сякаш сте в някоя приказка за самодиви и вампири.

До обед трябваше да стигнем до вливането на реката в по-голямата Велека, а до там са около 40 километра. Този преход съм го правил веднъж преди 4 години, но тогава се изгубихме и към 2 часа през нощта се озовахме в село Звездец. /може би затова си я обичам Странджа, готова е да те изненада винаги/.
  Мостове по реката е имало някога /преди 30 години/. Сега са възстановени само първите 2, а те са около 8. С кола не може да се мине, а пеш 40-те километра не са много приятни, за това ви препоръчвам велопоход и едва ли има по-красив сезон за него от есента?

Останали основи на мост:

Трябва да се внимава за такива препятствия:

Така се минава през бродовете й:

Около 14 часа стигнахме до сливът и във Велека. Там някога е имало почивна база на Тракийските дружества. От "Тракийският лагер" са останали само съборетини и всичко е разграбено.

На една от сградите има надпис : "87 години от Преображенското въстание". Сметнахме, че си стои тук от 1990 година. Може би от тогава тук всичко е занемарено?

На 200 метра от съборетините тече р.Велека:

От тук имахме право на избор за къде да продължим. Вариантите са няколко:
-Петрова нива,
-село Стоилово,
-Качул,
-село ЗАберново.
Ние избрахме Качул, не по Велека, а през Стоилово и Малко Търново.
Имахме идея в Малко Търново да посетим тракийската гробница в Мишкова нива и евентуално Градището с митичната гробница на египетската богиня Бастет.
От Тракийския лагер тръгнахме по една горска пътека все нагоре. Голямо бутане падна, а и в този октомврийски ден слънцето печеше по августовски. Преди селото има много добра гледка към Петрова нива:

Пихме по една кока-кола в Стоилово и продължихме по асфалт към Малко Търново/10 км/. Там следваше разочарование, Не беше възможно да се посетят желаните обекти от нас, защото започнал ловния сезон за обстрела на глигани и от музея не искаха да ни придружат, а без тях не може. Попада се в граничната зона. Няма нищо! Следващият път.
  Малко Търново е красиво малко градче с няколко хубави църкви, едната католическа, и много красив и богат музей, състоящ се от 3 експозиции. През средата на 19 век тук са живели около 8 хиляди души, а по това време в Бургас едва 4000.

От Малко Търново тръгнахме към местността Качул. Там се пресича река Велека и пътят Царево- Малко Търново. Пътят е 4 км нагорнище и после 11 км спускане. 3 км преди реката има отбивка вдясно за местността Камъка. Там се намира тракийски култов комплекс от няколко свещенни места като най-известно е Провиралото, което представлява  камък с цепнатина, през която вярващите се провирали, за да изчистят греховете си.

Достигнахме до Качул, където направихме втория бивак.

Ден трети.
  Очакваше се да бъде най-интересния. Трябваше да караме по р. Велека с две отклонения, но за тях малко по-нататък.
СТранджа ми е направила  впечатление с това как са се вплели тракийските обичаи в християнските. Не е имало римски или византийски период. Примери много, но ще спомена само няколко.
-В олтара на параклис Свети Георги в Заберново е вградена мраморна плоча от онова време с изобразен тракийски конник, наподобаващ Светията.
-Нестинарите- ритуалното ходене по жаравата с икони в ръце.
-Камъкът- този храм на открито между Малко Търново и Качул.

През третия ден ни предстоеше да посетим две други забележителности.
  Сутринта групата тръгна с весело и бодро настроение:

Последва задължителната снимка на чешмата до Държавното дивечовъдно стопанство- Граматиково в местността Качул. На мраморната плоча има надпис "Навеки със Съветския съюз", отново бих добавил: Амин!
Това ми е петата снимка тук, с което се гордея:

След чешмата продължихме по път, който следва през цялото време течението на Велека.
Есента е все по-красива:

След 40 минутно каране се стига до разклона за Индипасха. Това е поредното тракийско светилище "прераснало" в християнско. Върви се около километър и половина.  До него се прави шествеие в седмицата след Пасха. Вързват се части от дрехи и се оставят дарове за здраве и женско плодородие.

До изворчето има направено малко дървено олтарче:

Аязмената вода извира буквално от скалата:

След Индипасха продължихме по пътя към с. Кости. Ловният сезон беше в разгара си, защото няколко пъти трябваше да викаме силно, за да не ни объркат с някой глиган.
  Един от "върховете" на Странджа, нарича се Шилото и едва ли някой би се гордял с изкачването му, защото е висок едва 248 метра:

Следва още  час каране по пътеката. За да разберете, колко е забутано ще ви кажа, че нито един от 3-те мобилни оператора няма покритие.

Стигнахме до един мост, на когото има табела за Голямата аязма. Имало по-голяма пустош от пустоща, по която карахме досега. Тръгнахме по Влахов дол и след около 40 минути достигнахме до най-свещеното, за всички нестинари, място.
  Легендата разказва, че в миналото, наблизо е имало село, дало начало на нестинарството. Тук първите нестинари са имали връзка с Господа.  На хорището на това аязмо се извършват свещените за всеки нестинар действия. Тук за пръв път всеки нестинар разбира, че е избран да ходи по жаравата.
  Поставени са 5 одърчета, по 1 за всяко нестинарско село: Сливарово, Кости, Граматиково, Кондолово и Българи.
  Това са одърчета:

На тях се поставят иконите и даровете от всяко село. Това се случва в неделята преди св Константин и Елена /по стар стил/,най-тачените от нестинарите светци. Всичките свещенодействия са запазени от хилядолетия. От тук, рано сутринта в неделя, тръгват шествия към петте села. Колоните се водят от нестинарите под звуците на свещения тъпан и гайдите. След тях вървят иконите и поклонниците.  Във всяко село се прави трапеза , курбан и се вият пищни хора. С това се слага началото на годината за нестинарите- 3 юни.

Хорището:

След допира ни до родното място на нестинарството продължихме към най-близкото село Кости. Името му изглежда страшно, но  няма нищо общо с човешкия скелет. Наречено е на името на гръцки търговец- Коста, което в последствие се видоизменя на Кости.

Селото е в дъното:

а в центъра му е най-красивата църква в Странджа,  "Свети Кирил и Методий":

Починахме си малко, пихме по една бира в селската кръчма и продължихме към Царево. Преди да да се достигне до морето се минава през най-стария /от 1933 г./ български резерват "Силкосия":

В резервата е забранено да се ходи без придружител.

Ден четвърти
  Ще бъдат само есенни снимки на нашето Черноморие- от Царево до Резово.
 Кеят във Варвара:

Ахтопол на фона на "високия" странджански връх Папия/502 м.н.в./:

Заливът на Велека:

Синеморец, Бутамята:

Синеморец, залив Липите, моят най-любим плаж.
от север:

раче /натюрморт/:

Липите, от юг:

"Слонският крак" /аз съм му кръстник/:

Отвесни скали, пак там:

Разцепената скала, трябва да се гледа от морето, страшничка си е:

Корморани:

Залив Листи с "Котката", гледана от север:

Залив Листи с "Котката", гледана от юг:

И естествено, къде без Силистар/колко е скучен и спокоен през есента!/:

Най-южната ни черноморска точка- Резовска река:

Всичко е добре, щом завършва добре, т.е. НА МАСА /до "Куцата медуза", жалко, че го нямаше надписа: "На плажа на всякъде има цици, но само тук има пици!"/!

Това беше! 4 дни в Странджа! Незабравимо е, поне за мен! Край и за тази велогодина. Очаквам 2009 с още по-интересни маршрути! Дано!

Искам да приключа с един вик: